pidisday

Framför allt kommer den här bloggen att handla till stor del om hästar, i andra hand kommer den att innehålla olika tankar och åsikter från mig om livet och allt vad det innebär.

Inte en hästtränare!

Okej, det finns ett flertal personer på youtube(och andra internetsidor, för den delen) som ger ut instruktioner i hur du ska hantera och träna din häst utan att uppenbarligen kunna någonting själv om ämnet! Nu råkar det dock vara en särskild användare och på youtube som jag hakat upp mig på. Jag kommer dock inte att nämna vem, för jag vill inte hänga ut någon. Men det skrämmer mig hur många följare han har och att han faktiskt blivit en så stor användare på youtube att webbsidan faktiskt föreslor honom till andra användare på youtube. För vad jag ser när jag ser hans klipp är en omogen kille(man?) som sätter hästarna i taskiga situationer där de kommer att göra fel och/eller bli spända. Som pricken över i brukar han då och då länka andra hästmänniskors klipp när de hanterar sina hästar och kritiserar dem hårt och orättvist! Trots att han själv inte alls kan ta emot kritik själv och han gör en hel del missar i sin hästhantering. Missar som jag annars inte skulle reflektera särskilt mycket över om det inte vore för att han faktiskt försöker vara en instruktör(och ändå så otrevlig och orättvis mot sina elever/tittare/hästar).
 
Som några exempel, det allra första klippet jag såg av honom var en video på en annan tjej som longerade sin häst. Han kritiserade henne väldigt hårt, sa att hon var rädd men samtidigt utmanade hästen genom att vara vänd mot hästen och även röra sig mot hästen och att hästen bara blev förvirrad av henne. Han lät inte som helt bakom flötet i det han poängterade, men jag avskydde hans sätt att kommentera tjejen som bara såg ut att vara ovan och inte gjorde hästen någon direkt skada. Avskydde hur han faktiskt hängde ut henne genom att visa henne så där på sin kanal! Lite senare har jag haft den äran att se läraren i action själv, i att longera en svår longerad häst. Det fruktansvärda var att hästen faktiskt var halt under loppet och denne man visste om det! Men valde att ändå använda denna häst i sitt klipp som exempel. Tortyren fortsätter när han ber en hjälpande hand visa hur man inte ska longera sin häst och han instruerar henne i hur hon ska backa undan för hästen och låta hästen kliva över henne. Hästen fattar fort och gör detta, dock ändå med lite respekt och avstånd. Därefter tar han över för att visa hur det ska gå till. Hästen som nyss fått lära sig att kliva in och nonchalera människan i mitten blir nu vilt piskad av repet som mannen håller i handen, för han vill att hästen ska lyssna och flytta på sig. Därefter longerar han hästen på alldeles för kort lina, vilket tvingar hästen att hela tiden kliva över honom, ibland tolererar denne man detta och t.o.m flyttar på sig för hästen och ibland smackar han till hästen med repet! Det är ju DJURPLÅGERI! Inte ens för instruktion ska du någonsin lära din häst ett oönskat beteende för att visa! Bara för att sedan behöva ta till våld för att få hästen på rätt spår igen! ALDRIG!! Då sätter du din häst i en orättvis situation. Aldrig att du gör så med någon annan individ, varken hund, häst eller barn. 
 
I alla sina klipp tjoar denna man ganska mycket dessuton... gansk högljud och ger defenitivt en känsla av att vara oseriös i allt. Jag personligen tycker inte alls om tjoande kring hästarna eller högljudda röster. Jag tror att det kan göra många hästar spänd, men en lung och låg stämma kan göra dem avspända. Och det är vad jag anser att man ska ha när man arbetar med en häst. Det är inte en leksak som du leker med, det är en individ som du respekterar! Och nu tänker jag på ett annat klipp som jag råkat se när han rider en av sina älskade hästar i en stor paddock tillsammans med en annan löst gåeende häst som är lite högre i rang än hästen som han sitter på. Den häst som han sitter på är uppenbart spänd och obekväm i den andra hästens närvaro(eller är det mannens närvaro?), något som den här mannen vet om och nämner i klippet. Varför han då ändå valde att rida sin älskade häst i hagen tillsammans med den här andra hästen förstod jag aldrig. Han slår till den andra hästen över huvudet med sin keps vid ett tillfälle när den kommer för nära(?). För att säga åt den att hålla sig undan. Sen rider han runt i en spänd och studdsig trav som övergår i en okontrollerad galopp. När han susar förbi kameran skrattar han dock och säger att "(hästens namn) sure likes to run fast!" Och för mig är det här bara att leka och inte lyssna till sina djur. 
 
Det finns så många bra hästtränare! Buck, Monty Roberts, Warwick mfl. För din egen skull och din hästs skull är det faktiskt värt att spändera lite pengar på att få riktiga instruktioner i sin träning. Men har du ett riktigt problem så måste du ta direkt hjälp av en tränare, att titta på klipp eller läsa böcker ger dig inte hela sanningen. Ett tips dock är du tittar på klipp är att du spolar tillbaka klippet och ser det om igen ett antal gånger, för varje gång så focuserar du på en nu sak i klippet tex som vad gör hans hand? Hur står han med fötterna? När slutar han pendla med repet? Vad gör hästen då? Vart var hästens öra riktat? osv.  Kroppsspråket är den viktigaste kommunikations redskapet till hästen, hur du står är väldigt avgörande för vilka signaler du sänder ut. Sen så är timingen allt! Lär dig läsa av din häst och stoppa den innan den hinner göra fel, på så vis slipper du en hel del besträffningar, och var snabb med belöningarna! De måste komma i rätt ögonblick, och när det kommer till bestraffningarna så handlar det om att göra det svårt eller jobbigt för din häst att göra fel. Fysisk bestraffning/våld är bara tillåtet om din häst kliver över dig, biter dig eller sparkar mot dig. Och när du tränar din häst ska du alltid utgå ifrån så lite som möjligt, men så mycket som krävs och öka graden av tryck stegvis. Tex börjar du med att peka för att få din häst att flytta sig, pendla med repet, snurra repet och sist låter du repet röra vi hästen om den inte flyttat sig för dina tidigare signaler. Oftast behöver repet bara röra vi din häst en gång, sen så kommer din häst att lyssna på de mindre signalerna. Hästar, oavsätt vilken kraft det är i slaget, tycker inte om att bli slagna!
 
Om du orkade läsa igenom allt detta, grattis! Du glädjer mig! :D
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: