pidisday

Framför allt kommer den här bloggen att handla till stor del om hästar, i andra hand kommer den att innehålla olika tankar och åsikter från mig om livet och allt vad det innebär.

Knott bett dödligt?!

Visste ni att kott bett kan vara dödligt? Exotic var jättestel en dag här innan vi släppte dem på betet. Jag kunde inte säga vad det berodde på, men gissade att det var pga ohyra. Det hade varit en explosion av ohyra de dagarna innanoch Ex hade varit ganska stressad. Antingen var han stel för att han hade sprungit hysteriskt eller så var det pga av knott betten. Ex är känslig för knott och brukar bli svullen och få en väldigt klåda. Håret brukar även falla bort och huden flagna. Har någon bild på det...
 
... där ja! Det här är en bild från förra sommaren. Som ni ser har håren fallit bort, flagnet hade jag redan dragit bort och svullnaden har redan gått ner på den här bilden.
 
Sökte på knott över nätet för att kanske kunna få lite mer information om hur jag kan skydda Exotic från dessa. Vilken tid på sommren de är framme etc. Då hittade jag en artikel om fem kor som dött på betet här i sommar en bit utanför Göteborg. (http://www.expressen.se/gt/fem-kor-kan-ha-dodats-av-mangder-med-knott/) Första misstanken låg så klart på något annat, men vid närmre koll hade de konstaterat att det var pga knott. Det ska tydligen ha skett en mass kläckning av knott ägg i år och just de ägg som legat i dvala över vintern är de allra värsta angriparna på våra djur. 
 
Det som dödar är ett protein som knotten överför genom sitt bett. Det här proieinet kan försämra blodcirkulationen och t.o.m leda till hjärtstillestånd och då så klart död i stora mängder. Hemskt att läsa! Ännu värre är det så klart att tänka sig att Exotic kanske var stel pga dålig cirkulation pga knott bett! Att det är orsaken är förståss inte fastställt, det kan fortfarande ha varit en följd av att han sprungit mycket i ett försök att komma undan ohyrat. Kan också vara något helt annat! Nu är han i alla fall bra igen. :)
 
Till Exotic använder jag en olja som heter Grolisal som min kompis tipsade mig om. Den är framställd främst för islandshästarna med exem, men det fungerar så klart mycket bra på Ex. Den är mjukgörande och stillar klådan och svullnaden. För övrigt som skydd så sprayar jag honom med bromsblocker och så har han sitt flugtäcke. Nu har det dock minskat en hel del i knott antalet i och med att det har regnat och är relativt kallt på kvällarna. De brukar vara som värst i början på Juni och sen försvinner de nästan helt.
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: