pidisday

Framför allt kommer den här bloggen att handla till stor del om hästar, i andra hand kommer den att innehålla olika tankar och åsikter från mig om livet och allt vad det innebär.

Allt går inte som man vill

Lägger ner inkörningen av Exotic. Vi hade ett "missöde" i fredags och något säger mig att det här inte är något för honom. Dock så har allting gått så bra och han har varit mycket orädd, men i och med att vi hela tiden tycks komma till en punkt där allt går åt fanders så kan det här inte vara något som han vill. Det kommer alltid lika oväntat och från en klar himmel. Det enda tecken han visat har varit lite irritation(arg) i att dra, att det låter och att det tar på hans mage och ben/bakdel. Men sedan jag började om hela inkörningen så har det gått som en dans fram tills i fredags då. Och visst, kanske jag skulle kunna forsätta med att detta bara var en dag av otur och kanske han skulle bli den där fina körhästen, men det är något som får mig att tvivla... En känsla och... jamen det han gör, det som händer. Det känns som tecken också! Att han försöker säga att det här inte är något han vill. Det kan vara inbillning, men jag tror inte det. Vi har som sagt dessutom börjat om inkörningen en gång redan och jag känner mig inte redo att göra det igen... känns inte som att jag borde behöva göra det? Saker och ting ska väl egentligen bli lättare allt eftersom och inte komma till "missöden" och att man måste börja om? 
 
En gång är ingen gång, men två gånger är en vana. Och detta kan man säga var en andra gång. 
 
Och med tanke på att allt har gått så bra och Exotic har varit så lugn och orädd bara för att helt plötsligt en dag bli rädd, gör att jag aldrig skulle kunna lita på honom som körhäst. 
 
Det känns tråkigt, rent ledsamt faktiskt att ge upp inkörningen. Det har varit hemskt roligt att arbeta med. Och i och med att det har varit så lätt med honom och alla stunder där det har gått så bra får det hela att kännas frustrerande att det inte går hela vägen. Det hade varit kul att få nå målet med hela träningen, men det är inte värt om han inte är helt med mig och jag känner att jag inte kan lita på honom. Inte heller värt riskera skadorna heller! Än så har det bara varit några skrapsår som tur är, men bara det är inte värt att upprepa! 
 
Känns skönt också ur det perspektiv att jag kan focusera på annat som också är roligt. Inkörningen har tagit hemskt mycket tid från annat som jag gillar och vill. Skulle bl.a vilja jobba mycket mer med NH och löslongering/kommunication. Så det känns roligt! :)
 
Sen så det här säger inte att jag kommer att försöka inkörningen igen med nästa häst! Har lärt mig otroligt mycket och det har varit verkligen super kul! Så jag ser fram emot att få göra det här igen en dag och då förhoppningsvis nå hela vägen. 
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: