pidisday

Framför allt kommer den här bloggen att handla till stor del om hästar, i andra hand kommer den att innehålla olika tankar och åsikter från mig om livet och allt vad det innebär.

Nya ideér och motivation

Försökte publicera ett inlägg i går, men måste ha haft dålig motagning till blogg.se för det gick inget vidare. Sparat blev det inte heller så jag får väl göra om det nu då.
 
Satt och bläddrade genom mina hästtidningar här om dagen för att hitta övningar som skulle hjälpa mig och Exotic att ta oss framåt. Här under vintern måste jag säga att det har stått väldigt still. Jag liksom många blir ganska slö under vintern. Känns tråkigt när jag tänker på allt det jag vill nå tillsammans med Exotic, men samtidigt så har jag inte brottom som jag sagt tidigare.
 
Hittade en hel del bra övningar och känner att jag fått ny insperation i att ta Exotic framåt. Skrev ett fint dokument dä jag sammlat alla ideér och övningar jag hittat samt skrivit ner de mål jag har just nu som jag vill nå/förbättra. 
 
Mina mål;
  • Stärka galoppen samt lära honom galopp skänkeln, p.g.a dåligt väglag för barfota häst samt alla svullnader och sår han hade i höstas(hovbölden) så har vi halkat efter i arbetet med galoppen
  • Neckreining och att rida på långa tyglar, tappade detta helt när Exotic var så explosiv efter den tråkiga hösten och början av vintern. Har fått sätta in hackamore och martingal för att haft någon styrsel
  • Få honom att samla sig och aktivera bakdelen
  • Sidförande skänkel/sidvärtsrörelser, det här är det vi har arbetat med i vinter. Dock inte så konsekvent
 
Väntar nu bara på att en knöl som Exotic fick på sin rygg för en vecka sedan ska försvinna. Den är stor som en knapp i dag och var mycket större när jag upptäkte den. Sara Ellevik som var här och raspade hans tänder trodde att det kunde vara något som skaft och hon sa att jag skulle unvika rida tills den var helt borta. Har tömkört och ridit lite barbacka, då sitter jag precis framför knölen. Hoppas den ska vara borta snart då Exotic börjar bli rastlös och trött på att bara skritta och trava på banan och lite efter vägarna nära gården. Han är inte så lätt att arbeta med när han blir sån.
 
 
 
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: