pidisday

Framför allt kommer den här bloggen att handla till stor del om hästar, i andra hand kommer den att innehålla olika tankar och åsikter från mig om livet och allt vad det innebär.

Barfota igen

Exotic och hans, för nuvarandet, hagkompis Portos som är jämngammal
 
 
Börjar väl med att säga att Exotics knöl på ryggen nu är helt borta. Försvann för ca 3 veckor sedan, säkert under de dagar jag var sjuk och inte kunde rida. Han fick vila 4 dagar i steck den veckan och gissa om han var pigg när jag väl satt upp igen! Han blir aldrig stark, men när jag håller honom så blir det ganska mycket luft under honom haha. Lugnade sig dock efter typ 2-3 turer med trav och galopp.
 
Galoppskänkeln är nog det som jag verkligen jobbat med senaste tiden. Tycker att det går som en dans och han svarar verkligen bra när jag med ytterskänkeln trycker in bakdelen lite i fattningen. Lite svårt har han med höger galopp. Inget ovanligt att hästar har svårare att fatta ena galoppen, men vet inte riktigt om det är att han har svårt eller om det är för att han inte riktigt svarar för vänster skänkeln. Han har ganska svårt att flytta undan för den skänkeln i sidvärtsrörelser också. Otroligt mjuk och väldigt fina slutor undan höger skänkel, men vänster blir han stumm och sur.
 
För övrigt är han återigen barfota. Det var en härlig känsla att dra av honom skorna och nu är han verkad så det finns knappt spår efter att några skor suttit där. Öm var han inte heller. Det var faktiskt mer konstigt och ovant för honom att få skor efter att ha varit barfota i 6år än att åter gå barfota efter att ha haft skor i 2 månadern. Inte konstigt kankse, men trodde att han skulle ömma lite iallafall. Boberg sa att han nog har så hårda och bra hovar samt att barfota är ju det han har varit hela sitt liv.
 
Nu väntar vi bara med stor längtan efter att min gamla kollega* Annelie ska få sin gård och sin lösdrift så Exotic kan flytta dit tillsammans med Annelies snart 1-åriga halvblodssto och 14-åriga shettis. Tror iallafall att hon är 14-år. Tror att det kommer att bli jätteskönt för Exotic att få stå ute dygnet runt med mat och sällskap, men framför allt att få komma till ett litet stall igen där det inte är så jättestor rörelse. Vi längtar!
 
*Har sagt upp mig från Kvantum. Gjorde mina sista dagar där förra veckan och det är verkligen jätteskönt för mig som inte har trivts där senaste åren. Det har verkligen påverkat min fritid då jag har haft många deppressioner. Klarade helt enkelt inte av stressen och pressen som är i en stor butik! Men det har varit lärorikt och jag ångrar inget. Nu kommer jag att satsa på att läsa upp mig för Bilmek. Har redan sökt och får svar i mitten eller slutet på Maj. Tills vidare söker jag jobb. Får stöd från a-kassan och har för övrigt sparat pengar så att jag klarar mig. Exotic stannar!
 
 
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: