pidisday

Framför allt kommer den här bloggen att handla till stor del om hästar, i andra hand kommer den att innehålla olika tankar och åsikter från mig om livet och allt vad det innebär.

Veterinär besök

Hade sådan tur att Larsson(de jag bor hos) hade kallat hem veterinär i dag för att kolla tänderna på deras hästar. Passade på att tränga mig emellan med Exotic.
 
Det var en kvinna från Vännäs som jag känner igen sedan tidigare och som jag inte helt förlitar mig på(kompetens mässigt). Hon tittade iallafall på Exotic när han skrittade och travade på lite olika underlag och när han vände snävt. Hon kände även genom hans ben efter värme, kollade pulsen och så klämde hon på hans hovar med en visiteringstång. Han var inte öm för tången, alltså är han inte öm i hovarna och det är inte där det sitter då. När han rörde sig tyckte hon att han trampade lite snett i steget och hon påpekade att han nästan nystar fram, påpekade hon lite som om det kunde vara orsaken.
 
Hon ville tro att han har trampat snett och såg det som en bra idé att ta hem hovslagare för att alternativt räta till hovar/steget. Annars så skulle han vila, vila och om han inte blir bättre behövs en hältutredning.
 
Fång eller hovböld ville hon utesluta även om hon hade känt på pulsen ovanför kotan och tyckt att den var lite hög, dock inte hård/bultande(då skulle jag ha känt den).
 
Vad jag inte tror på i hennes omdömme denna gång är kring hans nystande som han har gjort sedan jag iallafall köpte honom! Han har alltid varit lite inåttåad och det är inget som går att ändra på nu. Han belastar utsidan av framhovarna lite mer än insidan och det är något som både jag och Boberg är medvetna om och verkar efter. Boberg är en mycket duktig hovslagare och omtalad. Det ska inte vara några problem där, men möjligen att Ex kanske gick ännu mer snett i steget fram för att avlasta smärtan beroende på vart den sitter i leden. Vad vet jag!? Men att han är inåttåad ska inte vara något bekymmer så länge man är medveten om att han belastar lite ojämnt på hoven och verkar efter det.
 
Annars var det inget annat. Att pulsen slog snabbt kan ha varit för att han var lite stressad(vi höll på att ta in en massa hästar i stallet just då). Det var iallafall skönt att få honom visiterad och kunna konstatera att han inte är öm i hovarna. Fick själv se när hon klämde med tången och hon sa att hon nöp åt ordentligt, men han reagerade inte en gång. :)
 
Gjorde ett våtomslag ikväll ändå. Det är inget som kan skada och man vet aldrig om det kanske har hjälpt! Kan ju varit en hovböld, men att våtomslaget börjat dra ut den? Skadar inte som sagt. :) Jo och så får han antiinflammatoriskt och smärtstillande.
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: