pidisday

Framför allt kommer den här bloggen att handla till stor del om hästar, i andra hand kommer den att innehålla olika tankar och åsikter från mig om livet och allt vad det innebär.

Nu är unga älgar aktiva

Detta var ett tag sedan.
 
Lokselen åkte fram efter säkert ett år sedan sist vi använde den. Har haft den på honom någon gång ibland bara för att. I dag åkte den fram eftersom de skakler jag har fått låna passar för seltungan jag har på loken. Blev dock inte som planerat att dra skaklerna. Exotic var så orolig på ridbanan och först förstod jag inte vad. Trodde han var fruktansvärt pigg bara, men sen så började jag förstå att det var något han kände lukten av. I går såg jag en älg och fick reda på att den är en ung älg som har sitt tillhåll nära ridbanan. Det var särskilt den bortre långsidan som Exotic inte ville följa utan att kasta och rusa. När vi höll oss närmre grinden och vägen så blev han lugnare. Vågade dock ändå inte prova fästa skaklerna när han hade varit så stressad. Inte då jag var ensam.
 
Ganska kul story om älgen jag såg när jag var på väg tillbaka med Exotic till betet. Sgå något som rörde sig långt borta på åkern brevid. Var till 98% säker på att det jag såg var en häst. Kunde bara inte säga om den var lös eller hade ryttare, men tyckte mig inte så någon på ryggen. Släppte Ex i sin hage och sprang sedan en bit bort mot åkern. Så stannade hästen av och tittade på mig. Tyckte den såg ute att ha en lång hals och resning. Blev än mer säker på att det var en häst och utan ryttare. Fortsatte gå så jag inte skulle skrämma den. Det var långt och jag tappade skymten av den mellan några träd. Fortsatte gå och när jag närmade mig började jag prata lite för att lugna/locka. Då såg jag den beta, men tyckte mig se att den kollade på mig då och då. Var säker på att det inte var en hjort eller rådjur då skulle den ha flytt direkt. Björn eller älg kunde jag inte heller tänka mig på hur smäck den var. När jag kom så nära att jag kunde se slängde djuret upp huvudet och stirrade på mig, då såg jag att det var en älg! Jag sa det högt "Du är ju en älg!" och då vände hon/han och sprang i väg och jag pös tillbaka mot hagarna. Har inte varit så nära en älg sedan jag var på älgfarmen! Vi tror att det rör sig om en ung älgko som stryker omkring ridbanan och betet.
 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: